Boktips - Påven Johanna

Ja, i brist på alster att visa upp tänkte jag införa en ny kategori på bloggen, nämligen boktips! När jag var yngre läste jag massor, men sedan barnen kom har det av någon anledning inte blivit så mycket böcker lästa, förutom barnböcker då. Återkommer kanske med lite bra barnböcker också... Nu har jag i alla fall hittat tillbaka till böckernas härliga värld lite och läser gärna varje kväll innan jag ska sova.

Den boken jag precis läst ut nu, Påven Johanna av Donna Woolfolk Cross, har jag faktiskt redan läst en gång, men den var väl värd att läsa om! Som titeln antyder handlar det om en flicka som på ödets olika vägar lyckas hamna på påvestolen. Hon lever på 800-talet och det är en tid då flickor inte skulle vara intresserade av att läsa och skriva, det var förbehållet för pojkar och män. Men Johanna är väldigt vetgirig och intelligent och lyckas få undervisning mot alla odds. När hennes bror dör tar hon upp hans mantel och går över till att leva ett liv som man. Det är fler än jag som tycker den här boken är bra, kika här om du blir nyfiken!

Idag har jag äntligen kommit ner till bokrean också! Det blev en del nya böcker, bland annat två av Martina Haag, en av Kajsa Ingemarsson och Marian Keyes senaste.

Kommentarer
Postat av: Malin

Håller med - den är himla bra! Jag har också läst den ett antal gånger. :-)

2008-03-09 @ 15:23:34
URL: http://scrapsofmalwa.blogspot.com
Postat av: Aase/ängel60

Jaha, ännu en sak genensamt *ler* SKA bli så himla kul att träffa dig i Helsingborg. Just nu läsaer jag: Presidentens val av Anne Holt, den kommer nog att bli mer spännande ju mer man kommit in i den.
Kram kram Aase

2008-03-09 @ 20:05:20
URL: http://angel60.blogg.se
Postat av: Sara

ja visst är det en suverän bok!! flera år sen jag läste den nu, men det kan bli en repris snart!
Hoppas helgen varit bra!
kram

2008-03-09 @ 20:27:44
URL: http://snorsk.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0