Aprikosbröd

Eftersom flera efterfrågat receptet på mitt goda grova bröd kommer det här! (Eller mitt, jag fick det från en tjej i vår föräldragrupp och det blev snabbt en favorit.)

Aprikosbröd (2 limpor)


7 dl vetemjöl
4 dl grahamsmjöl
2 dl grovt rågmjöl
1 tsk salt
1 dl solrosfrö
1 dl linfrö
1½ tsk bikarbonat
1 dl torkade aprikoser
1 dl russin
1 dl hasselnötter
1 dl mörk sirap
1 liter filmjölk

Hacka aprikoser och hasselnötter grovt. Rör först samman alla torra ingredienser och blanda sist i sirap och filmjölk. Häll i två smorda avlånga formar. Grädda i 175° i 1½ timma längst ner i ugnen. Linda in bröden i varsin bakhandduk när de är färdiggräddade och låt ligga minst 5 timmar. Brödet blir nästan ännu godare om det får ligga till dagen efter!

aprikosbrod

Kommentarer
Postat av: Klas Örnklint

Verkar riktigt gott. Prövar det omgående!
Jästarbetaren

2007-09-28 @ 08:34:29
URL: http://ordkoll.blogg.se
Postat av: Linda

go morron! ha en bra dag!

2007-09-28 @ 08:38:55
URL: http://lindaijonkoping.blogg.se
Postat av: Nina

Tusentack, Sandra!!
Vi ses i helgen*längtar*
kram
Nina

2007-09-28 @ 09:13:55
Postat av: Camilla

Ja vad bra det är så gott.Ska se om jag hinner baka det framöver.
Nu har jag gjort slutprov i Naturkunskapen idag det kändes som om det gick bra iallafall så jag hoppas på ett bra resultat,men bara det blir ett G är jag nöjd.
Nu ska jag plocka med det sista inför träffen så ses vi ikväll
Kram

2007-09-28 @ 13:30:28
URL: http://www.camillasscraprum.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0