Underbara havrekakor med valnötter och russin

Jag har fått förfrågningar om receptet på de goda havrekakorna som jag slänger ihop och bjuder på då och då, så här kommer receptet:

200 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
2½ dl farinsocker
1 ägg
2 msk vatten
2 dl mjöl
1 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
½ tsk bikarbonat
7 dl havregryn
2 dl russin
2 dl grovhackade valnötter

Rör smör, socker och farinsocker poröst. Tillsätt ägg och vatten. Blanda ihop mjöl, kanel, vaniljsocker, salt och bikarbonat och blanda ner i äggblandningen. Rör till en jämn smet. Tillsätt havregryn, russin och valnötter.

Klicka ut degen på två plåtar med bakplåtspapper (jag brukar få ut 24 kakor, men det är förstås valfritt hur stora man vill ha). Grädda mitt i ugnen på 175 grader, ca 12 minuter. Kakorna ska fortfarande vara mjuka när de tas ut ugnen.  Låt kakorna svalna något på plåten, lägg sedan över dem på galler.

Kan meddela att smeten är försvinnande god! Receptet är från en underbar kakbok, "Två systrars söta".

Kommentarer
Postat av: Mattias Sjöblom

...saknas kanske "2 dl vetemjöl" ;)



Vi provar att göra dem här hemma nu...

2011-06-19 @ 17:11:32
Postat av: Sandra

Tack Helen och Mattias! Nu är receptet uppdaterat!

2011-06-19 @ 17:27:32
URL: http://smamirakel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0